Modernizacja akustyczna sali lekcyjnej. Rozmowa z Piotrem Kowalskim nauczycielem z Zespołu Szkół Budowlanych nr 1 w Wieluniu
27.05.2021, 09:41
Świadomość problemu hałasu w Polsce jest jeszcze niewielka, o czym może świadczyć chociażby fakt, że w dalszym ciągu budynki szkolne budowane są pod względem akustycznym, nie tak jak trzeba. Co więcej, bardzo niewielki procent placówek decyduje się na wykonanie remontu akustycznego. Skąd zatem pomysł, żeby wykonać tego typu modernizację w Państwa szkole?
Zdecydowaliśmy się wykonać tę modernizację, ponieważ budynek naszej szkoły jest z lat 70-dziesiątych, kiedy to kwestii jakości akustycznej nie brano szczególnie pod uwagę. Akurat w tej sali, w której zdecydowaliśmy się poprawić akustykę, był duży problem z pogłosem, w związku z czym uczniowie podczas zajęć mieli problemy ze skupieniem się i zrozumieniem tego, co mówi nauczyciel.
Kto był inicjatorem tego pomysłu?
To był wspólny pomysł, zależało nam na poprawieniu jakości nauczania, dlatego spotkaliśmy się w szkole z panem Mariuszem Lachem, który jest kierownikiem praktycznej nauki zawodu w naszej placówce oraz panią dyrektor Elżbietą Urbańską-Golec w celu przedstawienia problemu i ustalenia planu działania.
Co działo się dalej? Jak udało się Państwu zdobyć fundusze potrzebne na wykonanie modernizacji akustycznej?
Jeżeli chodzi o przedsięwzięcie akustyczne, to wykonaliśmy je wspólnie z firmą produkującą systemy suchej zabudowy i izolację z wełny szklanej, które zdecydowały wspomóc nas w tej inwestycji. Dlatego też łatwiej nam było zapewnić środki na remont. Z firmą Rigips mamy podpisaną umowę partnerską, w ramach której otrzymujemy materiały do ćwiczeń oraz budowania, które są potrzebne naszym uczniom do nauki zawodu. W tym wypadku ze strony naszego partnera mogliśmy również liczyć na wykonanie badań czasu pogłosu, na podstawie których powstał projekt modernizacji sali oraz na konsultacje z akustykiem panią Elżbietą Wierzejską. Główną taką radą, jaką od niej otrzymaliśmy, było to, żeby zwrócić szczególną uwagę na powierzchnię okien oraz posadzki i dobrać materiały ścienne i sufitowe w taki sposób, aby pogłos był zachowany w normie.
Tutaj chciałbym również wspomnieć, że w projekcie uczestniczyli uczniowie klas 2Bm, 3Tb, 2Tb, 1Tb oraz 3Bm. To właśnie oni pod czujnym okiem instruktorów i nauczycieli wykonali projekt.
Jakie problemy napotkali Państwo po drodze?
Jedyną trudnością było to, że remontowana sala jest pomieszczeniem użyteczności publicznej i podczas wykonywania projektu mieliśmy problem, ponieważ musieliśmy zachować odpowiednią wysokość pomieszczenia.
Co udało się Państwu osiągnąć dzięki wykonaniu modernizacji akustycznej i jak to się przekłada na pracę nauczycieli i samych uczniów?
Na pewno uzyskaliśmy znaczącą poprawę akustyczną. Po wykonaniu remontu ponownie wykonano badanie pogłosu. Tym razem mieścił się już w normie. Obecnie praca w tym pomieszczeniu jest dużo przyjemniejsza. Uczniowie w końcu mogą się skupić, a nauczyciele czują lepszy komfort pracy ze względu na to, że nie ma tam już pogłosu i widzą, że uczniowie rozumieją, to co chcą im przekazać. Udało się nam również poprawić walory estetyczne sali. Co więcej, dla uczniów, którzy wzięli udział w projekcie była to również cenna nauka, jak można radzić sobie z problemem pogłosu w starym budownictwie.
Dziękujemy za rozmowę. Mamy nadzieję, że coraz więcej placówek pójdzie w Państwa ślady.