Akustyka obiektów kulturalnych. Rozmowa z mgr inż. Janem Dodackim, projektantem w specjalności akustyka wnętrz i ochrona przed hałasem.
24.11.2021, 08:42
Proszę opowiedzieć, czym zajmuje się Pan zawodowo.
Jestem inżynierem zajmującym się sprawami dotyczącymi akustyki budowlanej.
Jakie były, w czasie Pana kariery zawodowej, największe wyzwania, jeśli chodzi o akustykę?
Wyzwań jest sporo, szczególnie jeśli chodzi o obiekty użyteczności publicznej. Każdy budynek użytkowy mający za zadanie słuchanie, czy propagacje muzyki i słowa, wymaga opracowań akustycznych i współpracy z architektem, który ma swoje wizje takich obiektów. Właściwie każdy obiekt dotyczący muzyki i słowa jest wyzwaniem, bo trzeba uzgodnić różne parametry tak, aby słuchanie i propagacja dźwięku były prawidłowe.
W miejscach typu opera, czy filharmonia akustyka odgrywa kluczową rolę. Efekt końcowy musi skutkować równomiernym natężeniem dźwięku w każdym miejscu widowni, zrozumieniem prezentowanego przez aktorów głosu oraz wyrazistością utworów muzycznych. Jak to osiągnąć?
Trzeba brać pod uwagę na dwa aspekty projektowania:
– akustykę wnętrz, czyli warunki rozchodzenia się dźwięku w pomieszczeniu zależne od jego kształtu, wymiarów oraz tzw. chłonności akustycznej. Wiedzę na ten temat czerpie się z fachowej literatury oraz doświadczeń własnych i innych.
– Ochronę przed hałasem, czyli zapewnienie odpowiedniego dla funkcji obiektu i pomieszczeń poziomu hałasu zewnętrznego. Wymagania w tym zakresie wyznaczają normy.
Jakich materiałów używa się do zabezpieczenia akustycznego dużych sal koncertowych?
Jeśli chodzi o wnętrza, są to materiały i ustroje dźwiękochłonne lub rozpraszające o różnych wartościach współczynników pochłaniania energii dźwiękowej.
W izolacyjności przegród chodzi o ich masę, więc najlepsze będą ściany żelbetowe.
Czy w ostatnim czasie na świecie pojawiły się jakieś innowacyjne rozwiązanie w zakresie akustyki obiektów kulturalnych?
Co obiekt to różne nowinki, w zależności od tego, kto projektuje lub jaka jest wielkość obiektu. Stosowane są różne rozwiązania, nie ma jednej prostej ścieżki projektowania.
Specjalizuje się Pan w projektowaniu studiów nagrań. Jak powinno wyglądać idealne studio nagraniowe?
Studio powinno spełniać określone parametry, m.in. takie jak kubatura, kształt, czas pogłosu, izolacyjność od hałasu zewnętrznego.
W ostatnim czasie sporą popularność zyskały podcasty. Wielu podcasterów zaczyna swoją przygodę z tym formatem w domach. Jakie proste rozwiązania mogą im pomóc w rejestrowaniu czystego dźwięku w mieszkaniu?
W zasadzie polega to na tym, żeby ograniczyć czas pogłosu. To właśnie w pomieszczeniach o krótkim czasie pogłosu uzyskamy najlepszą jakość dźwięku. Oczywiście istnieją też inne czynniki np. wielkość i zagospodarowanie pokoju czy ustawienie głośników. Pomocne dla takiej osoby mogą okazać się również materiały dźwiękochłonne możliwe do zastosowania we wnętrzu np. dywan, miękkie zasłony itp. Jest to jednak kwestia indywidualna i każdy musi wykorzystać własne zasoby. Jednak dla uzyskania pozytywnego efektu najlepiej skorzystać z doświadczeń fachowca.
Bardzo dziękujemy za rozmowę i podzielenie się doświadczeniem zawodowym.